کد خبر: ۲۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۲ - ۱۸ تير ۱۳۹۳ - 2014July 09
شفا آنلاين-برق‌گرفتگی در پارک‌ها و معابر عمومی مخاطره‌آمیز است و تنها رعایت استانداردها از سوی عوامل شهرداری و پیمانکاران می‌تواند بازی شیرین کودکان در پارک‌ها را تلخ نکند.فصل تابستان و تعطیلی مدارس عوامل افزایش مراجعه خانواده‌ها به پارک‌ها و تفرجگاه‌ها است، در حالی که هنوز بافت‌های فرسوده شبکه برق‌رسانی اصلاح نشده‌اند و امکان حوادث مرگبار وجود دارد
به گزارش شفا آنلاين،برق‌گرفتگی و مرگ‌های تلخ در پارک‌ها و معابر عمومی مخاطره‌آمیز است و تنها رعایت استانداردها از سوی عوامل شهرداری و پیمانکاران می‌تواند بازی شیرین کودکان در پارک‌ها را تلخ نکند.فصل تابستان و تعطیلی مدارس عوامل افزایش مراجعه خانواده‌ها به پارک‌ها و تفرجگاه‌ها است در حالی که هنوز بافت‌های فرسوده شبکه برق‌رسانی اصلاح نشده‌اند و امکان وجود حوادث مرگبار وجود دارد.مرگ پسربچه‌ تهرانی در پارک و دختر هشت ساله‌ای در قم که سرنوشتی مشابه داشتند زنگ خطری است که باید جدی گرفت.از این رو با یک کارشناس رسمی دادگستری در حوزه برق همراه شد و با حضور در پارک‌های پر تردد و شلوغ پایتخت به بررسی خطر برق گرفتگی در فضای بازی کودکان و تفریح بزرگ‌ترها پرداختیم.

تراژدی غم‌انگیز

وقتی از کنار سیم‌های برق درون پارک‌ها و معابر عمومی بی‌تفاوت عبور می‌کنید شاید تصور نمی‌کنید این سیم‌های رها شده می‌تواند حادثه‌آفرین شود. برق گرفتگی یک انسان می‌تواند تراژدی غم‌انگیزی را در شهر  رقم بزند؛ همانند خیلی از حوادثی که هر چند وقت یکبار در شهر تهران و دیگر شهرها کلید می‌خورد و همه را بهت زده می‌کند.

یکی از این حوادث تأسف‌انگیز، برق گرفتگی و خطر مرگ در پارک‌ها و معابر درون شهری است. به‌راحتی می‌توان دید سیم‌های فرسوده و شکننده در پارک‌ها و معابر رها هستند و هیچ کنترل و نظارتی بر سیم کشی و برق درون پارک‌ها و معابر عمومی وجود ندارد!با فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس، شاهد افزایش مراجعه مردم  و خانواده‌ها به پارک‌ها هستیم. روزانه تعداد قابل توجهی از خانواده‌ها به همراه کودکان و نوجوانان برای گذراندن اوقات فراغت ساعتی را در میان بوته‌ها و گلریزهای درون پارک‌ها سپری می‌کنند.کودکانی که بازیگوشی‌شان می‌تواند به‌خاطر وجود سیم‌های رها شده و تعمیرات غیر استاندارد مخاطره‌آمیز بوده و مرگ‌های تلخ را رقم بزند.مشکلات فنی و اجرایی موجود در شبکه برق‌رسانی درون پارک‌ها و معابر، وحشت آور و فاجعه‌آمیز است. «فارسی‌نژاد» کارشناس رسمی دادگستری می‌گوید: اگر در روند حفظ و نگهداری، تأمین برق سالم و مجاز از سوی شهرداری اقدامی جدی‌ به عمل نیاید می‌تواند خطرساز شود و دوباره یک حادثه تلخ دیگر رقم بخورد.

با این حال یکی از اصلی‌ترین وسایل برای روشنایی در پارک‌ها در صنعت برق، سیم‌ها و کابل‌ها هستند. کابل‌ها و سیم‌ها تنها حاوی و ایمنی هدایت جریان الکتریسیته در صنعت برق به شمار می‌آید. نقش و کیفیت کابل‌ها در این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فارسی‌نژاد بر این باور است که اصول اولیه سیم‌کشی در پارک‌ها در انتخاب سیم‌برق، نصب، کاربرد، تعمیرات و شرایط حفظ و نگهداری از آن‌ها حائز اهمیت است. اما وضعیت سیم‌های برق در پارک‌ها و معابرعمومی بحرانی است!از یک سو قدمت پارک‌ها و فضای سبز درون شهری از مرز 45 سال عبور کرده و از سوی دیگر فرسایش و چسبندگی سیم‌های برق درون پارک‌ها و معابر بر اثر بارش باران، سرما و گرما دستخوش تغییرات و تعمیرات مکرر، مقطعی و ناشیانه شده است.با این حال در این چند سال گذشته هیچ برنامه‌ای برای حفظ و نگهداری و ایمنی سیم‌ها و برق‌ها در این پارک‌ها تدوین و پیاده نشده یا حداقل در این مدت کارشناسی فنی در این مورد اظهار نظر نکرده است بنابراین برخی از سیم‌ها و سیم‌کشی‌ها در پارک‌ها و معابر، بازدهی مفید و انتقال برق سالم را ندارند.

آبیاری‌های خطرناک در مجاورت رشته‌سیم‌ها

اغلب آبیاری‌ اتوماتیک و سنتی فضای سبز در مجاورت سیم‌های باز و دکل‌های برق درون پارک‌ها بدون نظارت کارشناسان برق است. سیم‌های رها شده در محوطه‌ها و روشنایی به انضمام دکل‌ها، جعبه‌فیوزها، شبکه‌های انتقال برق و پست‌های برق، دائماً در تیررس آبیاری اتوماتیک و فواره‌ای چمن‌ها و فضای سبز هستند. سرانجام این روش آبیاری در مجاورت رشته سیم‌های برق خطرناک است.کارشناس رسمی دادگستری که از نزدیک این صحنه‌ها را می‌بیند، می‌گوید: رطوبت‌های حاصله از فواره‌ها و شبکه‌های آبرسانی و خیس بودن زمین در مجاورت سیم‌های باز و به هم ریخته که اغلب در این سال مورد تغییرات، تعمیرات مکرر و مقطعی قرار گرفته است، می‌تواند جریان برق را به زمین و اطراف انتقال دهد.این بی‌توجهی قطعاً باعث یک تراژدی غم‌انگیز و خطرناک خواهد شد و جان شهروندان را به طوری جدی به‌خطر می‌اندازد.

سیم‌های مرگ

اغلب رشته سیم‌ها به‌هم ریخته و دارای اتصالات مقطعی هستند. این اتصالات دارای پوشش نوارهای چسبی‌است اما به مرور زمان اکثر آن‌ها خاصیت عایق بندی را از دست ‌داده‌اند. سیم‌های داخل لوله‌های روشنایی با اتصالات باز بوده و اکثر این لوله‌ها درپوش ایمنی ندارند یا خراب هستند. با این حال سیم‌ها کاملاً در معرض دید و دسترس بوده و هر لحظه ممکن است کودک بازیگوشی جان خود را از دست بدهد.با پرسه‌ای کوتاه در پارک «لاله» خواهید دید که سیم‌های برق کنار پریز شارژ موبایل، زمین و محوطه، کنار آبسردکن، دکل‌های روشنایی برق، لوله‌های برق، صندلی فلزی و... رها شده‌اند و این احتمال وجود دارد که هر لحظه کودکان و نوجوانان در حال بازی با این سیم‌ها برخورد کنند و دچار برق گرفتگی شوند!

درپوش‌های نا‌ایمن

کارشناس رسمی دادگستری پس از بررسی میدانی در پارک لاله می‌گوید درپوش‌های شبکه‌های برق و روشنایی پارک‌ها و معابر عمومی ایمن نبوده و اغلب آن شکسته و آویزان است. در برخی موارد به جای درپوش از لوله‌های غیر استاندارد و نامنظم از جنس لوله پولیکا در ابعاد کوچک و به‌صورت ناشیانه استفاده شده و در برخی موارد نیز این لوله‌ها شکسته شده است. با این حال در مواردی نیز درپوش با نوار چسبی بسته شده که نا‌ایمن است.

نورهای معابر عمومی

نورهای تزئینی و رنگی به صورت کف‌نما در پیاده‌رو و در مجاور درختان کهنسال در بلوار کشاورز و در نزدیکی سازمان آتش‌نشانی به صورت تزئینی نصب شده‌است.
فارسی‌نژاد با اشاره به برخی از همین کف‌نماها می‌گوید این‌ها رها شده‌اند و اغلب محافظ و شیشه ندارند. سیم‌های درون این شبکه‌ها آزاد بوده و کنار آن نیز شبکه‌های آبرسانی به فاصله 20 تا 30 سانتیمتر و در یک راستا قرار گرفته است که می‌تواند باعث برق گرفتگی عابران شود.کارشناس رسمی دادگستری می‌گوید: شکستگی شیشه نورهای تزئینی باعث نفوذ آب شبکه‌های آبرسانی به داخل این چراغ‌ها شده و هر لحظه احتمال برق گرفتگی وجــــــــود دارد و این برق گرفتگی هر لحظه ممکن است جان یک عابر پیاده را با خطر جدی‌ای روبه‌رو کند.

دکل‌های روشنایی

سیم‌های پیچیده و نامنظم از دریچه‌های دکل‌ها آویزان و به شکل خطرناک در دسترس است و اغلب محافظ و درپوش ندارند. ارتفاع این دریچـــــه‌ها تا زمین حدود 70 سانتیمتر به صورت خطرناک در برخی موارد با بدنه لوله اتصالی دارد! که فارسی‌نژاد می‌گوید: هیچ استانداردی رعایت نشده است.

خطر در فواره‌های حوضچه‌ها

در پارک دانشجو، کابل‌های برق به‌صورت آزاد درون حوضچه‌های فواره به شکل خطرناک قرار دارند و شبکه آبیاری اتوماتیک دائماً پست برق درون پارک را تیررس قرار داده و جالب این‌که پارک دانشجو تنها پارکی است که شبکه‌های برق و درپوش‌های روشنایی به صورت استاندارد کار شده است که کارشناس رسمی دادگستری برآن مهر تأیید می‌زند و تنها به کابل حوضچه‌ها و پست برق اشکال اساسی می‌گیرد.

فارسی‌نژاد می‌گوید: پارک‌شهر دارای اشکالات اساسی است. در برخی موارد سیم‌ها در مجاورت حیوانات اهلی پارک‌شهر روی زمین افتاده بودند، کابل برق از پشت‌بام ساختمان مرکزی از روی درختان عبور کرده و اکثر سیم‌ها در لوله‌های روشنایی از زمین عبور داده شده بود.

وضعیت نابسامان

در این گزارش میدانی از پارک‌های درون شهری مشخص شد وضعیت ایمنی و برق‌رسانی اکثر پارک‌های درون شهری فرسوده و پیچیده است. خطر برق گرفتگی و بی‌احتیاطی در این پارک‌ها وجود دارد و  این کارشناس رسمی می‌گوید باید سیم‌کشی‌ها و برق‌رسانی درون پارک‌ها و معابر عمومی بازنگری و تخصصی شود.

بر این اساس با فرا رسیدن فصل گرما و تابستان، پارک‌ها و معابر میزبان میلیون‌ها کودک، نوجوان، جوان و خانواده‌ها است و این بی‌توجهی از سوی شهرداری تهران و حتی دیگر شهرها ممکن است خطر جدی‌ای به بار آورد. البته چندی پیش در یکی از پارک‌های نوپا در حاشیه اتوبان نواب، پسربچه 10 ساله‌ای به نام «محمدمهدی صفوی» که در حال بازی بود وقتی توپش داخل کانال آب افتاد و خواست آن را ‌بردارد به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان، متأسفانه بر اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست داد.

البته این تنها قربانی برق‌گرفتگی در پارک‌ها نیست چرا که یک هفته پیش نیز دختربچه‌ای به‌نام «فاطمه» در یکی از پارک‌های قم دچار برق‌گرفتگی شد و جان باخت.

بنابر این گزارش، براساس اطلاع سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار مرگ‌های ناشی از برق گرفتگی 11 ماهه سال 1392 کشور، 57 زن و 646 مرد و در مجموع 703 تن جان خود را از دست داده‌اند. تهران با هشت زن و 137 مرد و در مجموع 145 نفر، بیشتر آمار مرگ‌ ناشی از برق گرفتگی را نسبت به دیگر استان‌ها دارد. با وجود این آمارها حکایت از آن داردکه هر روز دو نفر براثر برق گرفتگی در کشور جان خود را از دست می‌دهند که تعدادی از آنها در معابر عمومی و پارک‌ها رخ می‌دهد و تأسف آور است.با این حال عوامل مختلفی نظیر اختلاف پتانسیل الکتریکی، نوع جریان، فرکانس، مقاومت بدن، مدت زمان عبور جریان از بدن و مسیر عبور جریان از بدن در برق‌گرفتگی یک فرد اثر دارد.

شوک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: